Nyheter

Arbeta som säljare – variationsrikt socialt och stort eget ansvar

Att arbeta som säljare är ett mångsidigt yrke med mycket variation. Spännvidden är stor och en säljare kan jobba både i butik, via telefon eller på fältet genom kundbesök. Yrket har genomgått en förändringsprocess på senare tid. Högre krav på social kompetens, produktkunskap och stresstålighet utmärker dagens säljare.


Rolf Laurelli håller utbildningar för säljare och började själv sin yrkesbana med att sälja kontorsmaskiner i 20-årsåldern. Han menar att en bra säljare ska kunna visa respekt, ha humor, våga be om råd och hjälp och visa tolerans mot olika typer av människor.

 

“Ödmjukhet och tålamod är viktiga egenskaper för en säljare. Det tar ofta tid att skapa förtroende mellan dig och dina presumtiva kunder och det kan därför dröja innan man får sälja eftersom det i början handlar om att etablera en ny kontakt”, säger Rolf.

 

Många resdagar för fältsäljare

 

Säljaryrket är ofta självständigt och Rolf menar att man måste vara intresserad av och nyfiken på människor för att trivas med jobbet. Att kunna jobba självständigt och själv planera sitt arbete är också viktigt. Som utesäljare så reser man runt och besöker kunder. Till skillnad från Rolf, som började sin säljarkarriär med ett utesäljarjobb, så börjar många som innesäljare. En innesäljare bedriver sitt jobb från ett kontor och jobbar ofta med att ta emot beställningar och ge service till kunder. Skillnaden mellan innesäljare och telefonförsäljare är att innesäljaren arbetar mer med befintliga kunder än telefonsäljaren, som ofta arbetar med att sälja till nya kunder och oftast träffar kunden ansikte mot ansikte än innesäljaren. För att trivas som telefonsäljare så är uthållighet och en förmåga att lyssna mellan raderna när man pratar med presumtiva kunder bra att ha med sig i bagaget.

 

Viktiga för företagets omsättning

 

Säljare kan också arbeta i butiker av olika slag. Liksom i de flesta andra säljarjobb så handlar det mycket om att ge service till kunder och att vara lyhörd för kundens önskemål och behov. Som telefonsäljare så arbetar du ofta på ett företag som specialiserat sig på att sälja olika produkter och tjänster per telefon. Det innebär att du får representera olika företag beroende på vilken kund din arbetsgivare har uppdrag för.

 

Rolf Laurelli tycker att säljaren har en viktig roll i alla företag.

 

“Säljaren är den som skapar intäkter i företaget, utan försäljning skapas inga intäkter. Om företaget inte får in några intäkter kan det omöjligt skapa lönsamhet och utan lönsamhet så kan inte företaget existera överhuvudtaget. Jag tycker att alla säljare ska vara stolta över sitt yrke och den roll de spelar för företagets fortlevnad”, säger han.

Stresstålighet och god marknadskännedom

 

Kjell Hjelm är ordförande i Säljarnas, säljarnas eget fackförbund.

 

“Säljare är idag mycket högt uppskattade i företagsledningarna och sitter ofta med i olika ledningsgrupper, eftersom de är företagens förlängda arm ut mot marknaden. De brukar oftast vara de som håller mest koll på vad konkurrenterna gör också”, säger han.

 

Han berättar att säljaryrket har förändrats mycket på senare tid. Tidigare var de handelsresande som reste runt och besökte varje kund personligen, utbildningsnivån var inte så hög och den viktigaste egenskapen var “förmågan att snacka”.

 

“Dagens säljare måste ha ingående kunskaper kring sin tjänst eller produkt. Han eller hon nyttjar ofta den senaste mobila tekniken i sitt arbete. God marknadskännedom, viss kännedom om lagar/förordningar och analysförmåga kombinerat med en hög social kompetens och stresstålighet är viktiga grundstenar för en duktig säljare”, säger Kjell Hjelm.