saljjobb.se

Nyheter

Öka kundlojaliteten med små medel

Att vårda relationen med stamkunderna och öka deras lojalitet är en av de bästa investeringar småföretag kan göra. Lojalitetsökande insatser är relativt enkla och sällan särskilt kostsamma att genomföra.

Många erbjuder generösa rabatter i syfte att attrahera nya kunder, men få företag erbjuder stamkundsrabatter, förmånliga paketpris eller exklusiv service till trogna kunder.

Ta vara på merförsäljningsmöjligheter

Att utgå från ett relationsbaserat tankesätt är ofta betydligt mer framgångsrikt än att tänka transaktionsbaserat. Ett exempel på hur du kan tillämpa ett relationsbaserat tankesätt är när du möter missnöjda kunder.  Om du fokuserar uteslutande på affären du förlorar blir du kanske irriterad, men om du istället tänker mer långsiktigt och satsar på att återskapa kundens förtroende för er som företag har du goda chanser att omvända den missnöjda kunden till en långsiktig nöjd och förhoppningsvis även återkommande kund.  Många småföretag missar dagligen möjligheter till merförsäljning. Det handlar mycket om timing, fundera på hur du skulle ha reagerat som kund om du erbjudits fler varor eller tjänster i samband med en affär. Välj dina tillfällen, ibland betraktas merförsäljning som en välkommen service, ibland som ett påträngande erbjudande.

Tips- så ökar du kundlojaliteten med små medel:

-          Fråga viktiga kunder om de kan tänka sig att ställa upp som referenskunder. Referenskunderna kan exempelvis presenteras på er hemsida, i offerter och liknande. Erbjud er även att ställa upp som referenser till era kunder.

 

 

-          Håll koll på stamkunderna med en kunddatabas. En enkel kunddatabas i Excel hjälper er att ge snabbare service, hålla regelbunden kontakt med kunderna och komma ihåg vad som är aktuellt för kunderna just nu.

-          Bjud in era viktigaste kunder till en kundkväll. Det är värdefullt för kunden att känna sig sedd och utvald. Unna dina bästa kunder en VIP-behandling. Säkerställ att evenemanget inte bara fokuserar på försäljning, satsa istället på att generöst bjuda på er av kompetens som kunderna har användning för i sin verksamhet

-          Bjud in era viktigaste kunder till en referensgrupp. Där får de möjlighet att utveckla er nya produkt eller tjänst. Visa att ni värdesätter kundernas synpunkter och framhäv tydligt vad de kan vinna på att delta.