saljjobb.se

Nyheter

Plocka fram din ödmjuka sida och våga erkänna dina säljarmisstag

Ett misstag som många säljare begår med jämna mellanrum är att ha en alltför hög stressnivå i kroppen när de går in i ett kundmöte. Om du är stressad eller forcerad, kanske av något som hänt innan du kom till mötet, så smittar det ofta av sig på kunden, vilket gör dem mindre mottagliga för ditt budskap.

Säljarbetet kan bli effektivare genom att man delar säljmötet i tre delar; introduktionen, presentationen av erbjudandet och summeringen. Fokusera på att ställa öppna frågor och forcera inte dig igenom någon av dessa delar. Visa att du är har kunskap om och förståelse för kundens bransch och vardag.

Ett vanligt säljarmisstag är att inte klargöra nästa steg innan man bryter upp från säljmötet eller lägger på luren efter ett kundsamtal. Säkerställ alltid att du och kunden är överens om nästa steg i processen, oavsett om ni bokar ett nytt möte, om ni bestämmer att du ska skicka mer information eller om du ska ringa upp kunden en vecka senare.

Många säljare är så nöjda med att ha genomfört ett framgångsrikt kundmöte eller telefonsamtal att de missar att säkerställa nästa steg. Slarva aldrig med uppföljningen, även om det rör sig om en kund som du i inledningsfasen inte bedömde att det var värt att lägga särskilt mycket krut på.

Improvisera för att inte tappa kundens förtroende

Om det visar sig att den man trodde sig träffa på säljmötet i själva verket har ersatts av någon annan så gäller det att improvisera för att inte tappa kundens förtroende. Ett vanligt misstag överlag är att säljare ofta är alltför bundna till sina manus och sina förberedda presentationer, utan att ha förmågan att läsa av omgivningens reaktioner och anpassa sitt budskap utifrån det.

Var ständigt lyhörd för kundens reaktioner. En kund som tittar bort, tar upp mobilen eller börjar gå igenom kalendern under en dragning är uttråkad och inte särskilt intresserad av det du har att säga. Stanna då upp och fråga om budskapet känns relevant för dem. Var lyhörd för den respons du får och var beredd att korrigera din presentationsteknik utifrån det.