saljjobb.se

Nyheter

Strategisk paketering gör det möjligt att jacka upp priset

En strategisk paketering av företags tjänster och produkter har många fördelar i försäljningssammanhang. På senare år har paketeringstrenden vuxit sig allt starkare. Säljare som har lärt sig konsten att paketera sina tjänster och produkter på ett attraktivt sätt har goda möjligheter att jacka upp sina priser.

I ett paketpris kan man baka in extra servicetjänster, sidotjänster och andra mervärden som betingar ett högt värde för kunden. Det genererar merförsäljningsmöjligheter för dig och mervärde för kunden. Det menar försäljnings- och förhandlingsexperten Karin Klerfelt, som skrivit boken ”Jacka upp priset! Sluta fega: paketera och sälj!”

Genom att rita upp en produktblomma, där företagets huvuderbjudande hamnar i mitten med presumtiva kringtjänster runtom, kan företagare få inspiration och hjälp på traven i paketeringen av sitt erbjudande.  Fundera på vilken service du kan addera till ert huvuderbjudande, exempelvis fri utkörning av produkter, automatiska påminnelsemail, kundservice dygnet runt eller leverans inom 24 timmar. Det finns många exempel och alla företag har en uppsjö av möjliga kringtjänster som de kan addera till sitt huvuderbjudande.

I vissa fall kan en utbildning av kunden och dess medarbetare eller kompletterande konsulttjänster eller finansieringslösningar vara värdefulla kringtjänster som kan öka kundens betalningsvilja.

Tänk igenom hur kundens process ser ut före, under och efter din leverans. Fundera på hur du kan underlätta kundens tillvaro även i anslutning till att de köper din produkt eller tjänst och paketera in de mervärdena i ditt erbjudande till kund. Kom ihåg att ständigt sträva efter win-win, paketeringen ska vara en vinnande affär för såväl leverantör som kund. Företag som vill utöka sitt erbjudande kan satsa på vertikal eller horisontell paketering.  Vertikal paketering handlar om att applicera ett nytt erbjudande till nya kunder medan horisontell paketering går ut på att lansera ett nytt erbjudande till sina befintliga kunder. Vilken av dessa två modeller som passar bäst beror på i vilken bransch och i vilken situation företaget i fråga befinner sig i, tipsar Karin Klerfelt.