saljjobb.se

Nyheter

Tipsen som hjälper dig att undvika säljarens vanligaste misstag

Det finns många presumtiva fällor att akta sig för som säljare. Att prata sönder sin kund, inte vara tillräckligt lyhörd eller att inte vilja erkänna sina egna misstag är några av de vanligast förekommande säljmisstagen.

Från den första kundkontakten till den så viktiga uppföljningen efter avslutad affär finns ett antal vanliga misstag som många säljare gör. Susanna Udvardi, säljande vd på Multi-Support Sverige, har varit en framgångsrik säljare som lyckats hålla sig på topp i sjutton år. Här delar hon med sig av tipsen som gör att du undviker de vanligaste säljarmisstagen.

- Det absolut vanligaste misstaget i den kontaktskapande fasen är att säljare ”pratar sönder” presumtiva kunder, vilket gör att deras intresse riskerar att svalna redan efter första kontakten. Ett inledande samtal med en kund ska inte behöva vara mer än tre minuter långt, varav du har ca 20 sekunder på dig att fånga din lyssnares intresse. På tre minuter ska du på ett lättförståeligt sätt kunna presentera dig själv och ditt erbjudande och förhoppningsvis också hinna boka ett säljmöte, säger Susanna Udvardi.

Både under telefonsamtal och i möten med kunder gäller det att ständigt bekräfta att ni förstår varandra och säkerställa att ni är överens. Det görs enklast genom att med jämna mellanrum sammanfatta det som sagts och få en bekräftelse på att kunden uppfattat överenskommelsen eller situationen på samma sätt som dig.
Sätt ett mål för det inledande samtalet med en presumtiv kund och avsluta direkt när du nått det målet, av respekt för din egen och kundens tid. Använd gärna ett manus för dina säljsamtal, men kom ihåg att det bara är ett stöd, inte ett manus som du kan läsa innantill. Kunder märker ofta om du läser från ett manus istället för att tala fritt, enligt Susanna Udvardi.