saljjobb.se

close
notifications_none

Bevaka sökning

Få jobb till din e-post enligt
dina sökkriterier

*Obligatoriskt fält
*Obligatoriskt fält
 
Jag har tagit del av Saljjobb.ses integritetspolicy/användarvillkor.

Finn din inre säljare!

Försäljning handlar i grund och botten och att etablera och underhålla mellanmänskliga relationer. Mekanismerna som styr relationsbyggandets mekanismer är i mångt och mycket desamma i såväl affärslivet som i privatlivet.

Välviljan gentemot kunden och ambitionen att hjälpa till genom att lyssna in kundens behov och därefter presentera en lösning som kan underlätta deras vardag är ett gemensamt drag för alla framgångsrika säljare. Andra viktiga tillgångar som säljare är ett genuint engagemang i såväl kunden som den produkt eller lösning du representerar.

En vanlig missuppfattning är att framgångsrik försäljning handlar om manipulation. Jag menar snarare att det handlar om att ständigt vara lyhörd för kundens behov och att vara beredd att gå den extra biten som krävs för att hitta en lösning på dennes problem. säger Rasmus Biasi, som driver säljbolaget Vesucon och föreläser på temat ”Finn din inre säljare”.

Många som inte betraktar sig själva som säljare är i själva verket framgångsrika försäljare, utan att själva veta om det. De arbetar dagligen med att förvalta kundkontakter, vilket är en avgörande del av försäljningsarbetet i ett företag. De kanske ägnar sig åt merförsäljning och problemlösning utan att vara medvetna om det. Det är ett exempel på hur man kan avdramatisera och till viss del omdefiniera begreppet säljare.

Alla personlighetstyper kan bli framgångsrika säljare

När ämnet framgångsrik försäljning står på agendan talar man ofta om ”klassiska säljartyper”; utåtriktade och extremt sociala individer som lever för att ständigt ta kontakt med nya människor. Men bilden av en säljare är betydligt mer nyanserad än så, även i försäljningsvärlden behövs olika personlighetstyper, såväl extroverta som mer introverta. Extroverta personer fokuserar ofta på nykundsbearbetning, medan säljare med en mer introvert läggning i allmänhet har sitt fokus inställt på att bearbeta och vårda befintliga och långsiktiga kundkontakter.