saljjobb.se

close
notifications_none

Bevaka sökning

Få jobb till din e-post enligt
dina sökkriterier

*Obligatoriskt fält
*Obligatoriskt fält
 
Jag har tagit del av Saljjobb.ses integritetspolicy/användarvillkor.

Många säljare behöver jobba på semestern

Var tredje svensk, 34 procent, tror att de kommer att behöva jobba på semestern i sommar. Men skillnaderna är stora mellan olika branscher. Varannan säljare tror på jobb under semestern, att jämföra med var fjärde administratör. Det visar en ny undersökning från Manpower Work Life, Sveriges största arbetslivspanel.

– Det är allvarligt att så många tror de kommer behöva jobba på sommarsemestern, eftersom det ofta är den enda längre sammanhängande ledigheten under året. Människor är inte maskiner, vi behöver vara lediga för att kunna återhämta oss och samla energi inför resten av året, säger Peter Lundahl, vd för ManpowerGroup Sverige.

I den senaste undersökningen från arbetslivspanelen Manpower Work Life har drygt 3 400 svenskar svarat på hur de tror att deras sommarsemester kommer att bli. Totalt anger var tredje person, 34 procent, att de med största eller ganska stor sannolikhet kommer att behöva jobba under sommarsemestern.

Skillnaderna mellan olika branscher är stora. Listan toppas av management, försäljning och kreativa branscher som media och marknadsföring, där fyra av tio eller fler tror de kommer att behöva jobba på semestern i sommar. Längst ner på listan ligger administrativa branscher som kontor, service och kundtjänst där var fjärde eller färre tror de kommer behöva jobba.

– Att personer som arbetar inom management, försäljning och kreativa yrken ligger i toppen är ganska väntat, men det gör det inte mindre allvarligt. Tvärtom kan det vara extra viktigt med återhämtning för den som lever av att komma på nya idéer eller säljargument varje dag. Som arbetsgivare kan man underlätta genom att planera arbetet under året, delegera och uppmuntra till att koppla bort jobbet, säger Peter Lundahl.

Hela listan över alla branscher
Andel i respektive bransch som tror att de kommer att behöva jobba på semestern i sommar:

  1. Management: 52 procent
  2. Försäljning: 48 procent
  3. Media, kultur: 44 procent
  4. Marknad, reklam, pr, information: 41 procent
  5. Ekonomi, finans: 36 procent
  6. Forskning, utveckling: 36 procent
  7. Bygg, anläggning: 35 procent
  8. Teknik, naturvetenskap: 31 procent
  9. IT, data: 30 procent
  10. Lager, industri, transport: 29 procent