- · Att profilera sig på ett smart vis har blivit ett sätt att öka chanserna att ta sig framåt i karriären. I takt med att konkurrensen ökar så kommer behovet av att skapa något unikt för sig själv som gör att man syns i mängden att öka i samma takt.
- · Börja med att identifiera dina talanger och styrkor, dina intresseområden och din passion. Fundera sedan på vad du vill bli associerad med på längre sikt, om tre-fyra år, kanske din förmåga att inspirera andra eller att få saker gjorda?
- · När du väl hittat din “USP”, som står för “Unique selling point”, exempelvis att du talar fyra språk flytande eller att du är duktig på att arbeta med många olika projekt parallellt. Fokusera därefter på att göra ditt varumärke starkt, så att det blir känt i en större krets.
- · Allt du gör och säger ingår i ditt PR-arbete, vare sig du vill det eller ej. Din frisyr, ditt klädval är oerhört viktigt, liksom vilka människor du väljer att umgås med och var du väljer att äta lunch. Alla dessa ingredienser samverkar till den bild folk skapar sig av dig som person. Tänk på att i alla lägen vara dig själv och aldrig försöka ha någon påklistrad attityd, utseende eller värderingar som du innerst inne inte har något större engagemang för. Tänk på att en falsk image alltid skiner igenom, förr eller senare.
En annan viktig grundsten i varumärksbyggandet handlar om att planera och lägga upp en noggrann strategi för vad man vill uppnå med sitt personliga PR-arbete och vad man vill att ens varumärke ska utstråla. Hur vill du att folk ska uppfatta dig, hur vill du utmärka dig?