Var uppmärksam på outtalade behov och presumtiva säljsignaler när du pratar med eller träffar en kund. Träna dig i att fånga upp det budskap som kunden sänder ut mellan raderna när de uttrycker ett problem och ställ öppna frågor kring kundens behov.
Ett sätt att komma över eventuella osäkerheter i samband med en försäljningssituation är, enligt försäljningsexperten Carola Forssell, som driver företaget Goda Råd, att göra sig av med de fördomar man har om vad försäljning egentligen innebär.
- Börja med att betrakta dig själv som en problemlösare snarare än en klassisk ”säljartyp”. Fokusera på att vara lyhörd för kundens behov och att försöka hitta konstruktiva lösningar på dem. Den som visar ett genuint intresse för kundens verksamhet och tar sig tid att sätta sig in i och lyssna till deras problem uppfattas som nyfiken, engagerad, kreativ och genuint intresserad av att göra skillnad för kunden, säger Carola Forssell.
Skilj på din personlighet och din försäljningsförmåga
De vanligaste säljrädslorna bottnar ofta i rädslan för att få nobben, att kunden ska tacka nej till de produkter och tjänster du erbjuder. Tänk på att kunden inte nobbar dig, de nobbar bara den produkt eller tjänst du erbjuder. Det finns därför ingen anledning att ta ett negativ besked personligen.
Lär dig att skilja mellan din personlighet och din prestation. Rädslan för att misslyckas blir ofta betydligt mindre om du undviker att identifiera dig alltför mycket med din rädsla. Om du misslyckas med at sälja så är det din prestation och inte din personlighet det är fel på, det är viktigt att komma ihåg, menar Carola Forssell.